Apa itu BSOD?




BSOD atau juga dikenali sebagai Blue Screen Of Death , Blue Screen Of Doom , stop error atau Blue Screen  adalah suatu kecacatan atau error yang terjadi kepada Operating System (OS) disebabkan hal-hal yang tertentu.




BSOD akan terjadi apabila OS anda menghadapi System Error Critical yang akan menyebabkan sistem itu sendiri Tutup sendiri (shutdown) ntuk membendung kegagalan/kemusnahan yang tidak boleh diulang.(irrevisible damaged)


Bukan Kesilapan OS anda!


Kebiasaannya, BSOD ini terjadi apabila:
  1. Software gagal berfungsi pada OS anda/Software error
  2. Hardware gagal berfungsi atau tidak disokong(support) oleh OS anda sendiri
  3. BIOS anda sudah lapuk ditelan zaman
  4. Installation Error.Ketika anda format OS anda atau Install yang baru ke dalam Hard Disk baru.Proses Ini sangat kritikal dan sensitif dan berkemungkinan akan terjadi Error pada Disk dan hardware anda
  5. Start-up error: Tak boleh tengok Desktop anda.Apabila anda Turn On saja Komputer terus bersemuka dengan BSOD
  6. Kerosakan dalaman. Anda terlalu syok guna PC anda hingga panas!

Cara Mengatasi BSOD.

Sebelum anda Install Hardware atau software yan anda kurang percayai,pastikan anda backup dahulu data penting anda atau Menggunakan System Restore Point.





Katakan anda berada dalam safe mode.Pastikan anda OS anda menjalani proses mencari virus menggunakan antivirus yang telah di-update.Ini untuk memastikan komputer anda bebas dari jangkitan virus daripada software yang anda Install.



Jika Software

Guna software Autorun dari Microsoft ini untuk delete/Hentikan proses software yang berkenaan. Atau

Uninstall balik software yang anda Install.Caranya, anda perlu ke Safe Mode.Restart balik OS anda dan hit F8/F9/F10 (setiap bios mempunyai key sendiri!Try satu-satu) dan jangan lepaskan key tersebut.Nanti anda akan dibawa ke satu menu.Jangan pilih start Windows normally.Sebaliknya pilih Start Windows with safe mode.



Dalam Safe mode inilah anda boleh Uninstall software anda dan restart balik PC.




Jika Hardware

Tutup dahulu PC anda.Keluarkan Hardware anda dari PC.Selepas itu start Windows seperti biasa.Jika tidak boleh anda terpaksa memasuki Safe Mode dan Uninstall Hardware anda berfungsi.Caranya,pergi ke system properties dengan cara right klik pada My computer.Jika My computer itu adalah shortcut anda harus ke desktop atau pada start menu.Dalam tab system properties, anda perlu mencari Hardware Tab dan klik Device Manager.Search Hardware yang berkenaan dan Uninstall balik.Screenshot dah ada dibawah.Sedut...



 Cari Hardware tersebut di sini

 
Pilih sama ada Roll Back driver atau Uninstall!



Jika Installation OS anda Error.


Selalu terjadi pada aku.Kalau format PC menggunakan CD untuk install XP aku banyak mendatangkan musibah dan cabaran kepada aku.Cadangan adalah supaya delete balik OS anda Install Xp menggunakan DVD pula.Tak boleh juga anda boleh format menggunakan USB anda.Tak boleh juga terpaksa anda hantar kedai.Haha


Jika Startup Error


Repair balik OS anda.Jika XP,boot dari CD/DVD/USB anda.Tekan enter untuk masuk "windows XP installation".Baca EULAnya kalau nak baca dan agree.Tekan keys R untuk repair XP anda!

2 comments:

Unknown on 5/1/10 said... [Reply to comment]

aku lu ingat motherbord rosak , gi hantar repair . Last-last hampeh ! Dia repair windows jer.

Dak Wan® on 9/1/10 said... [Reply to comment]

Teman Ingat ada masalah dalaman ah.... nak try win 7 plak

Post a Comment

Follow Me!

 

Copyright 2010 All Rights Reserved | Semua Artikel ini di karang Oleh heatzik | Original Artikel dariUncle Gua..haha