OpenOffice.Org:Pengganti Microsoft Office!





Sewaktu member aku datang rumah aku,dia ada tanya kat aku,Kenapa laptop dia tiada Microsoft Office??

Hmm,dengan selambanya aku berkata "Kau nie dah kena tipu Mat oitttt....!!" Tak mungkin sebuah Windows XP tiada software Microsoft Office dan nama SP(service pack) dia plak tu adalah Microsoft Office XP..Tengok tu perkataan Office tu melambangkan Kerja...(takkan playground kot...~)

Dengan nada sedihnya,dia bagitau kat aku yang dia nak jual balik,tapi aku kata "tak payahlah Mat...ko bagi je pada aku,aku tahu nak 'settlekan' masalah ni..Kacang je.."
Perghh...cube bayangkan laptop dia dahlah mahal,Presario pulak tu!Siap Duo Core..Pergh!!!Aku pun pakai Celeron M...tapi takde Microsoft Office,hahaha ketawa besar aku...

So,si Mat nie pun bagilah laptop dia kat aku, dengan harapan tinggi menggunung dan berharap agar laptopnya selamat...Malam tu juga,aku pergi laman web OpenOffice.Org,Iaitu sebuah laman web yang menawarkan perkhidmatan untuk buat kerja Office (kira macam Microsoft Word,Power Point Excel,etc,etc) semua ada dalam tu! bak kata orang seribu dalam satu (kata orang la...)

Jadi,kepada sesiapa yang kena tipu macam si Mat tadi,try la open office nie!! Senang nak guna..format folder pun sama.Bermaksud,fail yang dihasilkan oleh open office.Org ini boleh dibuka dalam microsoft Office! Tak perlu risau la....

Nak download ke?saiz dia besar tau! Lebh kurang 100Mb! Kalu download tanpa guna Download manager,Memang susah la...lambat..!Cuba anda semua download IDM 5.17 yang telah saya sediakan dan install aje..jangan risau,kalau anda rase boring,boleh pause downloading dan boleh sambung esok,lusa,tulat,tulit,tulut...

Keesokkan harinya,si Mat nie pun terkejut! Rupa-rupanya guna office.org lagi senang! Haha..tahu pun...

PERHATIAN!
tu la....kalau nak pilih komputer,make sure dalam komputer tu ada perisian Microsoft Office (kalau nak)...jangan main hentak je beli...

Link:Klik OpenOffice.Org untuk download

3 comments:

diaien on 9/12/09 said... [Reply to comment]

perkongsian yang menarik... bleh try gak nih

I'm None on 11/12/09 said... [Reply to comment]

urm..... ley ker openoffice.org mngantikan ms office???? aku x rase mcm tuh.... coz ms office lbey luas penggunaan dye and more interesting.... one more, openoffice.org ley support .docx or .pptx ker???

heatzik on 11/12/09 said... [Reply to comment]

Hmmm...Sebenarnye Projek diorang nie tak complete lagi pasal windows dah keluarkan MS Office yang terbaru dgn mngunakan format baru cth:.docx,pttx...

Hmmm..Aku tgh tunggu kemunculan OpenOffice yg baru yang boleh support .docx & .pptx...Sekarang nie aku dngr kabar angin diorang tgh bikin...

sabar jer la...hehe

Sebenarnya,artikel ini hanya untk pengguna XP SP2 saje...W7 and Vista aku rase xble support lagi...

Post a Comment

Follow Me!

 

Copyright 2010 All Rights Reserved | Semua Artikel ini di karang Oleh heatzik | Original Artikel dariUncle Gua..haha